vrijdag 14 oktober 2016

Eerste hulp bij niet-betalende ouders, 5 tips voor gastouders

Je hebt het helemaal voor elkaar, bent lekker aan de slag als gastouder of nanny en je opvang loopt goed. Helaas is er één minpuntje: er zit een ouder bij die jou niet of (structureel) te laat betaalt. Je moet deze ouder vaak herinneren aan de openstaande betaling. Dit kost je veel tijd en moeite en het verpest de goede relatie die je met elkaar hebt.

Herkenbaar? Lees dan deze 5 tips waardoor je voortaan gewoon je geld krijgt!

Tip 1: Stel betalingsvoorwaarden op
Het klinkt eenvoudig maar stel duidelijke betalingsvoorwaarden op (inclusief betalingstermijn en vervolgstappen bij niet betalen) en laat de ouder deze voor aanvang van de opvang ondertekenen.

Tip 2: Blijf kort op de bal zitten
Heeft een ouder na de afgesproken datum niet betaald? Maak dit direct bespreekbaar, ook als je het een lastig onderwerp vindt. Spreek de ouder aan tijdens een haal- en brengmoment. Vraag wanneer je de betaling kunt verwachten, respecteer hierbij wel de privacy van de ouder.

Tip 3: Vraag om hulp bij je gastouderbureau
Vraag je vaste contactpersoon bij het gastouderbureau om, samen met jou, in gesprek te gaan met de ouder.  

Tip 4: Schakel een incassobureau in
Dit hoeft jou geen geld te kosten, veel incassobureaus brengen de incassokosten in rekening bij degene met de openstaande schuld, in dit geval de ouder.

Tip 5: Blijft het betalingsprobleem bestaan? Zet de opvang dan stop
Merk je dat er bij een ouder een structureel betalingsprobleem ontstaat? Bespreek de zorgen die je hier over hebt met de ouder. Natuurlijk wil je niet dat je opvangkinderen de dupe worden van de situatie, toch is het belangrijk om op tijd je grenzen aan te geven. Blijft het betalingsprobleem bestaan? Zet de opvang dan stop.

Benieuwd naar andere tips en weetjes over de financiële kant van gastouder- en nanny-opvang?

Download dan de Gastoudergids 2016.


9 opmerkingen:

  1. En als de ouder niet wil betalen wat kan ik doen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Opvang direct stop zetten. Betalingstermijn afspreken zodat het kindje weer terug kan komen. Blijft de ouder in gebreke dan een incassobureau inschakelen.

      Verwijderen
  2. Hallo allemaal, dit probleem had ik ook. Bij het begin van een nieuwe opvang zeg ik duidelijk dat de 28ste van de maand de uiterste betaal datum is. Heeft heel veel energie gekost. Want ik stop echt de opvang. Misschien hard en erg voor het kindje. De ouders zijn daar verantwoordelijk voor. Ook is het handig om bij het versturen van de uren er onder te zetten jou uiterste betaal datum.wel aangeven
    Anders krijg je scheve gezichten en een nare verstandhouding. Gelukkig kan dat bij viaviela wel. Bij 4kids heb ik dit aangeven om onder elk kindje een regel vast te plakken, zodat je er iets onder kan zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helaas hier het geval van lakse ouders opvang stopgezet en dan ineens betalen al 2 maanden op rij iemand tips hoe ik er voor kan zorgen dat ze wel optijd betaald scheelt een hoop energie en tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb hier geen problemen mee. Bij mijn gastouderbureau gaat de betaling via het gastouderbureau, en die doen het via stichting derdengelden. De betalingen gaan via automatische incasso. De gastouder is dan dus altijd verzekerd van zijn/haar geld, en altijd op tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb 3vraagouders die tot op heden niet hebben betaald gob zegt ja incasso ingeschakeld te hebben maar daar heb ik niets van gezien .word er verteld door gob valt geen geld te halen bij de vraagouder Help

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier het zelfde probleem ik krijg van 4ouders heel veel geld wat kan ik doen gob schakelt wel incasso in maar zonder resultaat wat kan ik zelf doen

    BeantwoordenVerwijderen


  7. Iemand weet de naam van deze incassobureau die geen geld kosten voor de gastouder?

    Tip 4: Schakel een incassobureau in
    Dit hoeft jou geen geld te kosten, veel incassobureaus brengen de incassokosten in rekening bij degene met de openstaande schuld, in dit geval de ouder.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb een incassobureau ingeschakeld maar helaas het helpt niet ze hadden mijn dossier gesloten 🥺
    Heeft iemand andere tips voor mij aub
    inas_101@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen