maandag 16 november 2015

Van digibeet naar mediaopvoeder



‘Mam, ik vraag aan Sinterklaas een iPhone, een iPad en een iPod’. Mijn zoon van bijna 4 laat er geen misverstand over bestaan, apparaten staan hoog op het verlanglijstje van dit jaar. Vooral vanwege de talloze aantrekkelijke spelletjes die je er op kunt spelen. Hoewel ik mezelf troost met de gedachte dat hij net zo graag speelt met auto’s en treinen, stemt deze top 3 me toch wat weemoedig. Reality-check, mijn kinderen groeien hoe dan ook op in een deels digitale wereld. 

Als voormalig digibeet heeft mijn digitale opvoedtactiek zich tot nu toe vooral gericht op het beperken van schermtijd. Enig speurwerk over de mediaopvoeding van kinderen leert me al snel dat er nog allerlei andere zaken zijn waar je als (gast)ouder over na kunt denken met betrekking tot verantwoord mediagebruik.

Tijdens de ‘Week van de Mediawijsheid’ van 20 tot en met 27 november wordt dit jaar specifiek aandacht gevraagd voor kritisch, leerzaam en vooral positief mediagebruik. Via www.mediawijsheid.nl vind je tips en advies rond positief mediagebruik voor (jonge) kinderen. Je leest er ook alles over verantwoorde apps voor kinderen of richtlijnen rond ‘beeldschermtijd’. Handig!

Inmiddels ben ik al heel wat mediawijzer. Veel zaken doe je vaak al onbewust maar zijn toch goed om te weten als het gaat om de mediaopvoeding van je (opvang)kind:
  • Samen kijken, spelen of doen is leuk én leerzaam. Zo ontdek je samen of het programma, de app of site aansluiten bij de interesse en belevingswereld van je kind. Daar wordt niet alleen je kind wijzer van, maar jijzelf ook.
  • Wees selectief. Kijk naar de kwaliteit van een site of app, zo wordt het een positieve aanvulling. Denk bijvoorbeeld aan digitale prentenboeken of leesapps die de taalontwikkeling van je kind stimuleren, dat maakt voorlezen nog leuker!
  • Ook als je kind zelfstandig kan spelen met de tablet, blijft het goed om af te toe mee te kijken en te praten over datgene wat je kind op de tablet doet. 
  • Beperk de tijdsduur, dus niet te lang of te vaak. Wat ook helpt is het kiezen van een vast moment, bijvoorbeeld na het eten. Zo weet je kind precies wanneer het ‘beeldschermtijd’ is.

Wil je meer lezen over het mediaopvoeden van kinderen vanaf 5 jaar tot 16 jaar? Dan biedt WIJS, een online magazine voor ouders uitkomst. Ook leuk trouwens als je gastouder bent, want WIJS laat precies zien wat kinderen van deze leeftijd (online) bezighoudt. 


Ik heb in ieder geval genoeg lectuur verzameld om de mediaopvoeding van mijn kinderen tot 2025 veilig te stellen. Nu even ontspannen met de tablet op schoot.....heel stilletjes, anders wil de rest ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten