dinsdag 24 november 2015

Help, mijn gastouderbureau is failliet!

Als je te horen krijgt dat je gastouderbureau failliet is gegaan, komt er opeens veel op je af. Want hoe zit het met het geld wat je vraagouders aan jou willen betalen? Heb je nog een opzegtermijn bij je gastouderbureau? Mag je zelf een nieuw gastouderbureau kiezen of moet je klant worden bij het bureau wat je ‘oude’ gastouderbureau aanbeveelt?

Allemaal belangrijke vragen en ondertussen wil je maar één ding: dat jouw gastouderopvang gewoon goed door kan lopen, zonder vervelende verrassingen in de toekomst.

Wat je moet weten als je gastouderbureau failliet gaat

Het is handig om te weten dat er een aantal zaken bij wet geregeld zijn die jou als gastouder, in het geval van een faillissement van je gastouderbureau, beschermen. Hieronder geven we je daarom het (bij wet geregelde) antwoord op de meest gestelde vragen rondom een faillissement van een gastouderbureau:

Mijn gastouderbureau is failliet, heb ik nu nog steeds een opzegtermijn?
Jij en de ouder kunnen de overeenkomst met je gastouderbureau per direct ontbinden, omdat het bureau niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen. De opzegtermijn is niet meer van toepassing.

Moet ik automatisch klant worden bij het gastouderbureau wat door mijn oude bureau wordt aangedragen?
Nee! Je hebt 4 maanden de tijd om je aan te sluiten bij een ander gastouderbureau. Dus neem de tijd om te beslissen naar welk gastouderbureau je overstapt.

Ik ben bang dat ik een boeteclausule moet betalen als ik overstap naar een gastouderbureau wat niet door mijn oude bureau is aanbevolen.
Je bent altijd vrij in je keuze voor een nieuw gastouderbureau, ook als er al een gastouderbureau is voorgedragen door je oude bureau. Soms suggereert het nieuwe bureau dat je automatisch klant bent geworden en anders een boete moet betalen. In de meeste gevallen kan een boete bij een faillissement niet gehandhaafd worden. Twijfel je hierover? Wij zoeken dit graag voor je uit.

Hoe kunnen vraagouders mij mijn gastoudervergoeding uitbetalen als ik nog niet bij een nieuw gastouderbureau ben aangesloten?
In de periode, na het faillissement, waarin je nog niet bent aangesloten bij een nieuw gastouderbureau, mogen ouders je maximaal 4 maanden rechtstreeks betalen via de bank. De ouder behoudt in die periode aanspraak op kinderopvangtoeslag. Dat betekent zekerheid voor jou en voor de bij jou aangesloten ouders.


Veiligheid en zekerheid
Als gastouder wil je jouw gastouderopvang succesvol runnen, zekerheid over je te ontvangen gastoudervergoeding én wil je kunnen rekenen op je gastouderbureau.  

Dan zit je goed bij Gastouderbureau ViaViela. Wij zijn een solide bureau met al 10 jaar ervaring op het gebied van kinderopvang. Belangrijk onderdeel van onze dienstverlening is het waarborgen van jouw (financiële) zekerheid als gastouder. Dit betekent dat betalingen gastoudervergoeding lopen via een Stichting Gastoudergelden. Ouders betalen jou via deze stichting waardoor jouw geld, ook in het geval van een faillissement, altijd veilig en snel bij jou komt.

Wil je meer weten over jouw zekerheden als gastouder bij Gastouderbureau ViaViela, lees dan ons informatieboekje voor gastouders en stel de (financiële) toekomst van jouw gastouderopvang veilig. Welkom!

Meer weten?
Wil jij weten wat je mogelijkheden zijn als jouw gastouderbureau failliet gaat/ is gegaan?
Neem dan contact met ons op via 0499 - 42 54 21 (bereikbaar ma t/m vrij van 9.00 - 17.00 uur) of stel je vraag via info@viaviela.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten