‘Oké, en dan zeg ik: Hoi prinses, ik ben Ken, zullen we
dansen?’ ’Goed Ken, maar wat stinkt het hier, heb jij een scheet gelaten?’ ‘Ja,
en ik moet nu even poepen, tot straks Barbie.’ Dit poppenspel duurt nog geen 30
seconden of mijn dochters van 8 en 6 liggen al hikkend onder de bank. De poppen
liggen ergens laveloos op de bankleuning, dochters komen voorlopig niet meer
bij en ik mopper in mijzelf ‘moest ik hiervoor nou komen kijken’.
Toch heeft deze voorstelling wel iets opgeleverd: de
kinderen hebben zeker een uur samen gespeeld en de voorstelling geoefend. Er is
gelachen, overlegd, gediscussieerd over de verhaallijn en alle poppen zijn met
zorg uitgekozen. Dat Barbie en Ken tijdens de voorstelling zo snel van het eigenlijke
scenario afwijken, neem ik dan maar voor lief. Het blijft voor mijn dochters te
aantrekkelijk om de poppen iets ‘stouts’ te laten zeggen of doen.
Poppenspel, het is mateloos populair bij veel kinderen. Het
bevordert de interactie tussen kinderen, ze ervaren hoe het is om de leiding te
nemen of te volgen en het vergroot het inlevingsvermogen.
Bij ViaViela zijn we enthousiast over het inzetten van een
pop tijdens speel- of leeractiviteiten met opvangkinderen, denk bijvoorbeeld
aan Beer Pip van Piramide voor Gastouders. Kinderen durven meer te zeggen tegen
Pip en vinden het leuk om de pop te betrekken bij hun eigen spel.
Ook samen een echte poppenkastvoorstelling maken, is een
manier om de ontwikkeling van zowel kleuters als oudere kinderen te stimuleren
en om te kijken over welke interactievaardigheden jouw (opvang)kinderen
beschikken. Bovendien is het een activiteit die met weinig middelen en wat creativiteit
goed uit te voeren is!
Hier zijn een paar tips om samen de leukste
poppenkastvoorstelling te maken:
1.
Bedenk vooraf het decor voor de poppenkast (de
leuning van de bank, de tafel of misschien een echte poppenkast).
2.
Bedenk een verhaal wat je wilt spelen met de
kinderen. Het liefst een verhaal waarin jouw poppenkastpop de andere
poppenkastpoppen nodig heeft. Bijvoorbeeld: jouw poppenkastpop is jarig en de
andere poppen mogen op zijn feestje komen. Je kunt ook een verhaal uit een boek
naspelen.
3.
Vertel je (opvang)kinderen dat ze samen met jou
in een poppenkastverhaal gaan spelen.
4.
Laat ieder kind een eigen poppenkastpop
uitzoeken. Dit mag natuurlijk ook een knuffelbeest of een favoriete actiefiguur
zijn.
5.
Ga achter de poppenkast staan, vertel wie je
bent en welk verhaal je bedacht hebt.
6.
Vraag de poppen om de beurt bij je langs om te
komen helpen. Houd het spel kort en geef ieder kind de kans om jou te komen
helpen. Laat eerst de kinderen aan bod komen die het niet eng vinden om mee te
doen. Durft een kind echt niet? Dwing het dan niet, het moet wel een leuk spel
blijven.
7.
Rond de beurt van ieder kind duidelijk af,
bijvoorbeeld door elke pop uit te zwaaien als hij weer weggaat.
8.
Complimenteer kinderen tijdens het spel met hun
inbreng: ‘Wat een goed idee Jan Klaassen om de kaarsjes uit te blazen, doen
jullie allemaal mee?’
9.
Is de voorstelling bijna afgelopen? Vertel dat
dan op tijd, zo weten kinderen waar ze aan toe zijn en kun je de voorstelling
samen goed afsluiten.
10.
Bespreek na afloop de activiteit nog even na.
Vonden de kinderen het leuk om mee te spelen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten