woensdag 16 september 2015

Ode aan de gastouder

Lieve gastouder,

Sinds jij bij ons bent is het er voor iedereen een stuk leuker op geworden. Ik ga met een gerust hart weg zodra je binnen bent. De kinderen kan ik nog net een zoen geven want die zijn al, samen met jou, op weg naar school terwijl de jongste zich verheugt om daarna met jou eendjes te gaan voeren.

Je kent mijn kinderen door en door, je stimuleert ze in hun ontwikkeling en moedigt ze altijd aan tot meer. Je laat ze ontdekken wat ze al kunnen, en helpt ze om dat stapje verder te komen. Kinderen voelen zich thuis bij jou en mogen zijn wie ze zijn. Je bent onze rots in de branding. Ik raad het iedere werkende ouder aan: een gastouder (maar dan niet die van mij hè, die is de komende tien jaar nog bezet)!

Gastouderopvang heeft inmiddels een vaste plek veroverd in het aanbod van kinderopvang. Minister Asscher noemt gastouderopvang zelfs specifiek “een noodzakelijke opvangvorm binnen de kinderopvang”. Gastouderopvang is persoonlijk, flexibel en opvang op maat. Bovendien zijn ouders vaak ook nog financieel voordeliger uit dan bij een kinderdagverblijf.

Toch blijft het vak van gastouder ondergewaardeerd. Dat begint al met de doorlopende discussie in Den Haag over het opleidingsniveau van gastouders en de terugkerende vraag over hoe fraude in de gastouderopvang tegengegaan kan worden. Geen goede reclame voor al die gouden gastouders, net zoals jij!

Als dankbare ouder voel ik me dan ook geroepen om iedere gelegenheid aan te grijpen om jou en je vak op een voetstuk te plaatsen. Zoals bijvoorbeeld vandaag. Op de Dag van de gastouder. Met behulp van dit filmpje. Waarin te zien is hoe fantastisch jij en je collega-gastouders zijn. Jullie zijn onmisbaar voor mij en mijn partner, mijn opgroeiende kinderen en die van al mijn collega-ouders.




Lieve gastouder, je bent een geweldig mens en een echte vakvrouw!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten