In mijn vorige blog
konden jullie tips lezen over het omgaan met driftbuien van je peuter. Ik kreeg
hier een aantal reacties op, van ‘structuur aanbieden, hoe doe ik dat?’ tot ‘mijn
kind luistert niet tijdens een driftbui’.
Onder het motto ‘voorkomen is beter dan genezen’ wil ik
hier graag op reageren met tips waarmee je een driftbui kunt proberen te voorkomen.
Een driftbui op z’n tijd is niet erg; het wordt pas een probleem als je kind
een aantal keer per dag uit z’n slof springt.
Vrijwel alle pedagogen zijn het erover eens dat het valt
of staat met de manier waarop je communiceert met je kind. Hoe kun je
dit doen?
è Geef concrete aanwijzingen
‘Doe eens niet’,
‘Stop daarmee’, ‘Wat doe je nou’. Betrap je jezelf er ook wel eens op dat
je – in een snelle reactie – op deze manier reageert?
Het probleem met deze manier van communiceren is dat het
niet concreet genoeg is. Je kind denkt dan: waar moet ik mee stoppen? Omdat hij
niet weet waar hij mee moet stoppen, bestaat de kans dat hij doorgaat.
Beter kun je dus zeggen ‘Stop met het duwen van je
broertje, dat doet hem pijn’.
Het helpt om in je vraagstelling altijd het ‘wat, waarom, hoe en wanneer’ te noemen. Dan is het voor kinderen duidelijk wat er van hen
verwacht wordt.
Dit geldt overigens ook voor het geven van complimentjes. Bijvoorbeeld
de opmerking: ‘Wat een mooie tekening!’ zal je kind waarschijnlijk leuk vinden
om te horen, maar hij weet vervolgens niet wat
er dan mooi is aan de tekening. En dat vind hij fijn om te weten, zodat hij de volgende keer weer kan proberen een complimentje te krijgen.
è Wees consequent
Grenzen stellen en je hier ook echt aan houden, is
ontzettend moeilijk. Maar als je dit weet vol te houden, heb je hier later veel
profijt van. Kinderen weten dan namelijk dat een grens ook echt een grens is en
dat discussiëren of zeuren geen zin heeft.
In J/M Voor Ouders geeft kinderpsycholoog Tischa Neve – o.a. bekend van opvoedprogramma ‘Schatjes’ – een aantal tips:
- Begin met een paar basisregels om het jezelf makkelijk te maken.
- Als je kind oud genoeg is, maak deze basisregels dan in overleg met je kind zodat hij ook inspraak heeft en de regels niet alleen worden ‘opgelegd’.
- Zorg dat de regels reëel en haalbaar zijn. Als je bij voorbaat al weet dat je de ‘nee’ niet kunt volhouden, kun je beter meteen toegeven met een goede reden.
è Maak het visueel/zichtbaar
Vooral bij kinderen die nog niet kunnen lezen of kinderen die visueel zijn ingesteld kan het helpen om plaatjes te gebruiken. Je kan bijvoorbeeld het dagritme in plaatjes weergeven, dit wordt ook vaak op school gebruikt. Ook kan je de regels in huis duidelijk maken met plaatjes.

Op deze site kun je gratis dagritmekaarten vinden. Het is ook leuk om er een knutselmiddag van te maken en samen met je kind de kaarten te maken. Je kan bijvoorbeeld op een rood blad een tekening maken van iets dat niet mag en op een groen blad een tekening van hoe het wél moet. Dan betrek je je kind bij het maken van de regels en zal hij ze beter onthouden!
Heb je een onderwerp waar je meer over zou willen weten of heb je een vraag over de opvoeding van je (opvang)kind? Laat het me dan weten door een reactie te plaatsen of een bericht te sturen naar pedagogiek@viaviela.nl. Wie weet lees je jouw onderwerp de volgende keer terug in de blog!
Uiteraard worden alle
vragen vertrouwelijk behandeld.
Eva van Eekelen is orthopedagoog en werkzaam bij ViaViela als pedagogisch beleidsmedewerker.
Eva van Eekelen is orthopedagoog en werkzaam bij ViaViela als pedagogisch beleidsmedewerker.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten